De gamemode is Survival (really ;)) waarbij er met een team lotgenoten een basis gebouwd en verdedigd moet worden om de constante aanvallen van hongerige zombies en andere survivors die met jou concurreren voor de overgebleven resources af te slaan. Deze basis kan geupgrade worden met items waardoor deze makkelijker te verdedigen is en jou en je mede survivors een beter onderkomen biedt. Deze items kunnen in de shop worden gekocht met in-game currency.
So, Who wins?
Het team dat er in slaagt om hun basis volledig op te bouwen en aan het eind van de avond de meeste currency heeft, is de winnaar van Project Survivor!
De NPC’s (Non player characters) zijn op verschillende plekken op het veld te vinden en bieden missies aan die kunnen worden volbracht voor currency.
De Pastoor wil zijn “kinderen” beschermen tegen de enge buitenwereld. Een man van god en tegelijkertijd compleet krankzinnig geworden. Hij denkt namelijk dat de zombies zijn volgers zijn. Zo is één van zijn missies om een zombie te vangen en naar hem te brengen zodat hij een exorcism kan uitvoeren. Zolang hij er maar goed voor betaald toch?
Deze Russische slager heeft ook een tik van de molen gehad. Nadat hij zijn vrouw en kinderen vermoord heeft is hij een butchershop begonnen. Heeft een waanzinnige hekel aan de pastoor dus beter noem je niet zijn naam. Één van zijn missies is om een grafkist te stelen uit de kerk van de Pastoor.
The Sheriff doet zijn best om het veld veilig te houden maar dat is niet zo makkelijk. Één van zijn missies is om zijn Saloon te beschermen terwijl hij het veld in gaat voor wat arrestaties.
De Laborant is geniaal maar ook heel erg verstrooid. Ze is mede verantwoordelijk voor de infectie die ervoor gezorgd heeft dat de wereld nu wordt overspoeld door zombies en werkt nu hard aan tegengif. Één van haar missies is om besmet bloed te halen bij The Butcher zodat ze deze kan testen en hopelijk een tegengif kan maken.
De Houthakker is niet bepaald een sociaal figuur. Hij houdt niet van gezag en dus al helemaal niet van de Sheriff. Hij gaat liever zijn eigen gang. Één van zijn missies is om brandstof te halen voor zijn motorzaag, deze is te koop in the Shop.
De zombies zijn langzaam aan het vergaan. Het enige wat nog van ze over is is hun maag en daarom worden ze maar door één ding gedreven: Honger. Ze zullen er alles aan doen om je te pakken te krijgen maar heel erg snel zijn ze niet, wel hebben ze een echt killer instinct en weten ze vaak op slimme manieren je in de val te lokken. Kijk dus goed uit waar je loopt!
Omdat het brein al helemaal vergaan is werken headshots helaas niet. Sterker nog! Door headshots worden ze alleen nog maar agressiever en sneller. De enige manier om ze tijdelijk uit te schakelen is door ze in de maag (op het torso) te schieten. Zombies hebben soms currency bij zich en deze kun je looten maar wees voorzichtig. Je wil niet dat ze ontwaken terwijl je ze aan het looten bent.
De shop bevindt zich bij de ingang van het veld en is de plek waar het de currency gebruikt kan worden om versterkingen te kopen voor jullie basis. Pas wel op met hoeveel geld je rondloopt want je kan dit ook verliezen aan zombies of andere spelers.